ثانوية 545 شهيد غيلاســــة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مناجاة

2 مشترك

مناجاة Empty مناجاة

مُساهمة من طرف Aya.z الخميس سبتمبر 09, 2010 11:19 am

اخر رمضان

يارب آخر ايام رمضان بتمر، كنت كل يوم بوعدك اني اتخلق بصفه من صفاتك علي قدر بشريتي، يارب انا النهارده بوعدك اني اكون عبد رباني في كل حاجه في حياتي، عبد متفاني في خدمه عبادك، عبد طموح لايعرف اليأس، عبد غني كريم مع عبادتك،يارب يارب بوعدك اني هطبق كل اللي علمّته ليا في رمضان،علشان نكون خلفائك في الارض، يا رب ساعدني أكون عبد رباني يتخلق بأخلاقك

رمضان قرب يخلص

يارب رمضان قرب يخلص، يارب اخرجنا منهُ وانت راضٍ عنَّا، علشان نخرج في العيد فرحانين بفرحتك بينا وبرضاك عننا، يارب إنك عفو تحب العفو فاعفو عنا، يارب اجعلنا عباداً ربانين للعالمين، يارب أوعدك إني أجتهد وأطبق كل اللي عرفته عنك، فأعنِّى على ذلك يارب العالمين.

علمني اتعلم من صفاتك
يارب، كلمة بقولها بقلبي ولساني، يارب انا عبدك وابن عبدك الخير بيدك، اكتبلي الخير، يارب شُوفت صفاتك في كل حاجة حواليا، يارب لو أحوجتنا لأحد احوجنا للحنينين، يارب بحبك، نوَّر ليا بصرتي دايما واني اشوف صفاتك في كل حاجة حواليا، يارب اوعدك اني بعد رمضان افضل عبد رباني، يارب قدرني أكون عبد ربَّاني

جيلك وماليش غيرك
يارب ماليش غيرك ساعدني يا رب، يارب قويني اجاهد نفسي، يارب انا من غيرك ضعيف، يارب يا هادي الدنيا اتقفلت معايا مليش غيرك ألجأ له، يارب جيلك ومش عايز غيرك، خليك معايا يا رب ونور ليا الطريق إليك، اهدني واهدي بيا عبادك، ساعدني يا رب أكون عبداً ربانياً مجاهداً

أنت الغني
راضى يارب بما قسمته لى، يارب أنت الغنى، أغنيتنى بالعقل والصحة وسترت عيوبى، فلك الحمد، استغفرك ربي من أن أتمنى ما بيد غيري وأن أختار غير اختيارك الذى رضيته لى، ارضيني يارب بما قسمته لى، وأوعدك يارب ان أكون ناجح وطموح واستغنى عن كل شىء بك أنت وحدك يارب، انت يارب تكفيني، يا رب ساعدني أكون فقيراً ربانياً ناجحاً

يا قادر
يارب يا قادر على كُل شئ، جعلتنا خلفاء في الأرض، يارب استخدمنا ولا تستبدلنا وانت علي ذلك قدير، يارب عندي حلم وعايزاحققه، يارب اوعدك انى هيكون عندي امل، اوعدك يارب اني هكون مؤمن قوي بقدرتك، يا قادر علي كل شئ ساعدني إني أكون عبداً ربانياً طموحاً

يا واسع
يا من يُوسع علي عباده، يارب علمني اتخلق بخلقك الواسع علي قدري البشري، علمني يارب اني اتقبل الناس، علمني اكون عبداً ربانياً واسعاً

علمني اكون متقن

يا رب انا شفت اتقانك في كل شئ. انا عمري عيني ما وقعت على حاجة في الدنيا إلا وشفت اتقانك. اوعدك يارب اني هتقن في كل حاجة من اول شكلي ولبسي لحد عملي وكل جوانب حياتي. يا رب ساعدني أكون عبداً ربانياً مُتقناً

علمنا بأخلاقك

يا من تعلّمنا بلطفك، علّمنا، يارحيم علّمنا،يا كريم علمنا، يارب علّمنا ان نتصف بأخلاقك علي قدرنا، اجعلنا نتصف بالأخلاق الحسنة، واجعلنا نُعامل الناس ولا نرجوا إلا وجهك، يارب وسع عليا في رزقي حتي انفق دائماعلي عبادتك وأكون متصفا بخلقك الكريم... يارب ثبتني أن أكون عبدا ربانياًَ متصفاً بأخلاقك

اوعدك يارب اكون مبادر

اللهم يا مُبدىء، أنت الذى بدأت وأعنتنى على ذكرك وطاعتك ووفقتنى إلى حبك وحب الخير، أتذكر الآن كم أنعمت علىَّ وأذنت لى بالطاعة وأنا ارتكب المعاصى والذنوب، ورغم ذلك تبدأ انت يارب ترسل إلىَّ من يذكرنى بك، فلك الحمد ...أوعدك يارب أن أكون مبادر للخير وسابق بالخيرات، وأن أكون مبادر لأساعد وأعين من حولى.

يا من تواضع لعزه كل شئ
يا من تواضع لعزه كل شئ، يا ملك علمنا أننا نعامل الناس بالعدل، يارب علمنا التواضع، سامحني علي تكبري علي عبادك، أوعدك يارب أني هكون متواضع مع عبادك.... أعني وساعدني أن اكون عبد رباني متواضع

اجعلني حليم
اللهم اجعلنا عبيدا احسانك، يارب نور قلوبنا،افتح علي قلوبنا يارب، يا حليم، حلمك وعفوك كتير يارب علينا ونعصيك، يارب لا تجعلنا مما قست قلوبُهم، يارب اجعلنا من الذين اهتدّوا إلي الصراط المستقيم،يارب اعوذ بك من اشوف نورك وأبعد عنه،يارب حلمك كبير متحرمنيش منه،يا حليم اجعلني عبد رباني حليماً

خليني متفاني
يارب خذ بأيدينا إليك، يامن فتحت علينا أبواب طاعتك لك الحمد، يارب أنت كثير وفقتني، ياما يارب غفرت لي، يارب وسعّت عليا وكرمتني من غير مقابل، يارب اوعدك إني هكرم عبيدك بكرمك لي دايما، يارب كُن لنا ولا تكُن علينا، يارب رقق قلوبنا لخدمة عبادك، يارب أضحك لينا، يارب فرحنا بضحكتك لينا، يارب حنن قلوب الناس علينا وخلي قلوبنا حنينة علي الناس...يارب اجعلني عبداً ربانياً متفانياً

يا نور

يارب يا نور نوّر ليا بصيرتي، يارب متحرمنيش من نورك بسبب ذنوبي، يارب استغفرك من كل ذنب، يارب مليش غيرك، حياتي هتكون ظلام من غير نورك، يارب اوعدك اني هتعلم علشان أكون نور لغيري..يارب خليني عبداً ربانياً منيراً

خليني راضي
يا صاحبي في شدتي...ويا مؤنسي في وحدتي...وياراحم دمعتي...ويا كاشف همي..يارب حسسني بقربك..يارب خليني اكون راضي..يارب كفايا انك معايا ..يارب طول ما أنت راضي انا راضي..علمني حكمتك.وخليني اكون عبدك.. عبد رباني راضي

الابتلاء
يا صاحبي في شدتي...ويا مؤنسي في وحدتي...وياراحم دمعتي...ويا كاشف همي..يارب حسسني بقربك..يارب خليني اكون راضي..يارب كفايا انك معايا ..يارب طول ما أنت راضي انا راضي..علمني حكمتك..يارب انت المستعان ولا غيرك يسمع شكوتى..خليني اكون عبدك.. عبد رباني راضي

كم صبر على ضعفى يا الله

يا من إلى رحمته المفر... ومن إليه يلجأ المضطر

ويا قريب العفو يا مولاه... ويا مغيث كل من دعاه

بك استغثنا يا مغيث الضعفا... فحسبنا يا رب أنت وكفى

فلا أجل من عظيم قدرتك... و لا أعز من عزيز سطوتك

لعز ملكك الملوك تخضع..تخفض قدر من تشا وترفع

وللأمر كله إليك رده... وبيديك حله وعقده

وقد رفعنا أمرنا إليك... وقد شكونا ضعفنا عليك

فارحمنا يا من لا يزال عالما... بضعفنا ولا يزال راحما

اجعلني من خير الناس انفعهم للناس
يارب علمني دايما من صفاتك..علمني اكون نافع للناس..علمني يارب اني قلبي يكون بيحب الخير ...يارب أنا شوفت نفعك ليا في كل حاجه حواليا..شوفته يارب لما بعت لينا اللي يقولي كلمه يتصلح بيها قلبي..كلمه انتفع بيها في حياتي ..يارب انا بوعدك اني هكون نافع للناس ..وان اكون زي المطر نافع في كل مكان..علمني وساعدني انٍ اكون عبد رباني نافع

يا وكيلي
يارب يا سندي الجميل..يارب انا شوفتك وانت بتختار ليا الخير دايما... شوفتك يارب لما عصمتني من كل ذنب..يارب اوعدك اني هاخد بالأسباب واتوكل عليك.وقلبي يارب هيكون متوكل عليك دايما..يارب انا وكلتك في كل حاجه في حياتي ..يا سندي علمني انٍ اكون عبد رباني متوكل عليك..

دعاء اليوم

اللهم إنا نسألك العفو والعافية السلامة من كل إثم، اللهم أنا نسألك العافية ونسألك تمام العافية ونسألك دوام العافية ونسألك الشكر على العافية ونسألك الغنى عن الناس ياأرحم الراحمين

اجعلني لطيف بالناس
يا لطيف بعبادك... علمنا يارب اننا لما نتكلم عنك نتكلم باللي بتحب الناس تعرفه عنك..يارب سامحنا اننا كنا بنبعد الناس عنك بغلظتنا ..يارب .. يارب ساعدنا ان الناس لما تشوفنا تعرفك وتحبك عن طريقنا...يارب اجعلني عبد رباني لطيف بالناس ..

خليني غني بك
يارب نعمك كتير عليا ...بشوفها يارب في كل حاجه حواليا...في بيتي اللي سترتني فيه...في شغلي اللي كرمتني بيه...لك الحمد يارب علي فضلك ..يارب خليني اكون غني بك ..يارب وسع عليا رزقي ... اوعدك يارب انٍ هكرم كل اللي حواليا ...يارب علمني.... ساعدني يارب انٍ اكون عبد رباني غني كريم مع الناس.

الودود
ياودود .. دايما بتتودد إلينا ..بحبك لينا وبكرمك علينا ...يارب اوعدك اني هكون ودود مع كل اللي بحبهم ..اوعدك يارب اني هتخلق بخلق الود مع كل اللي حواليا..يارب علمني إزاي اكون ودود مع كل اللي بحبهم ..يارب انا عايز اكون عبد رباني ودود...ساعدني يارب ..عايز أكون عبد رباني ودود

علمني اكون ودود
ياودود .. دايما بتتودد إلينا ..بحبك لينا وبكرمك علينا ...يارب اوعدك انٍ هكون ودود مع كل اللي بحبهم ..اوعدك يارب اني هتخلق بخلق الود مع كل اللي حواليا..يارب علمني إزاي اكون ودود مع كل اللي بحبهم ..يارب انا عايز اكون عبد رباناي ودود...ساعدني يارب ..عايز أكون عبد رباني ودود

اللهم ارحمنا

اللهم يا أرحم الراحمين ارحمنا وإلى غيرك لا تكلنا وعن بابك لا تطردنا ومن نعمائك لا تحرمنا ومن شرور أنفسنا ومن شرور خلقك سلِّمْنا

علمني العدل
يارب ياللي مبتظلمش عبيدك ...يارب انا شفت عدلك..شوفته لما كنت بتنصفني لما اكون مظلوم..شوفته لما بترجع ليا حقي .. ... يارب علمني اكون عادل ..يارب اوعدك يارب انٍ هطبق عدلك..يارب أعني إني أكون عبداً ربانياً عادلاً

يارب ارحمني
يارب انا شوفت رحمتك في كل شئ...شوفتها في كل خطوة في حياتي ...شوفتها يارب لما بترحمني وتغفر كل ذنوبي بكلمه يقولها لساني بركعتين يخشع فيهم قلبي وتغفر فيهم ذنوبي يارب أنا بوعدك أكون رحيم مع من حولى لأنك بتحب الرحماء.... يارب ارحمني ،

المصدر : موقع الداعية مصطفى حسني
Aya.z
Aya.z
-:-> مشرف مميز <-:-
-:->  مشرف مميز

مناجاة Empty رد: مناجاة

مُساهمة من طرف sara الجمعة سبتمبر 17, 2010 12:41 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا سلاااااااااااام على هالاسلوب الراقي والمميز لمصطفى

حسني، أسلوووووووووب مشوق لنكون عبادا ربانييين نتحلى

بصفات الخالق الواحد الاحد ،اللهم وفقنا و اجعلنا عبادا

ربانييييييين ........